Thursday, December 25, 2008

mEmOri 2008 (pArT 2)

hampir 2 bulan aku x menjenguk blog aku..bukan sibuk ngan keje tp tahap kemalasan aku mengatasi segala2nya...huhu...kali ni aku nak imbau kembali la,,kenangan2 aku dipenghujung thun 2008 ni..hahha.poyo je..:P,

masa ni aku kat gabai waterfall..
aku ngan as masa nak mandi manda..

awal bulan nov aku menyambut ulangtahun pembesaran aku yg ke 24..hahaha


yang ni lak aku sambut besday kat opis aku....kek ditaja khas oleh bos aku...hahahha
yang ni lak housemate aku bg..wpun kecik tp dah ckup bermakna bg aku...thanks yun.....

kek ni pemberian kawan aku..ape2 pun time kasih bebanyak la kat dia sbb bg kek ni..sedap kek ni..huhu

yang ni lak aku g holiday kat PD...pic xde banyak sbb aku xdo camera..hahaha..

masa ni kat PD la...xdo pic lain nak letak..uwaaaaaaaaaaaaaa.....amoi ni mulutnya sungguh bising..nasib baik tido malam x bising..hahhaa


tu je la kot utk hjng2 thun ni..pas ni rasanya xdo lg...kene tggu tahun baru lak..nak buka buku baru...tp xde azam baru sbb aku nak smbung azam thun 2008 ni..hahah...apa azamnya..biarlah rahsia...aku saja yang tahu..:P

Sunday, October 26, 2008

MeMoRi 2008 (PaRt 1)

Dah lama rasanya aku x update bloq aku ni..bukan xde masa tp aku xtau apa aku nak buat ngan blog ni..no idea..huhu...petang ni tetibe lak rase nak menulis..haha..aku cume nak mengimbau balik kenangan2 aku tuk thun 2008 ni sbb x lama lg akan terbuka lembaran baru lak kan..ni la aktiviti2 aku utk thun ni..

FEBUARY 2008



masa ni aku ngan mak teh aku di GUNUNG JERAI..syoq sgt kat atas tu..sejuk sgt2..ehehe


MARCH 2008



time ni lak aku jd sukarelawan tuk PUTERI UMNO..haha..sesaja join..akaka


MAY 2008

masa ni kat LATA LALANG..picnic n sambut hari ibu..


JUNE 2008

masa ni kat KLIA ngah tggu nak naik belon nak g SARAWAK..hehe


yg ni lak kat airport BINTULU..mase ni dah nak balik dah..huhu


JULY 2008


Aku tingat saat2 aku bersama kawan2 VF aku..rasa teramat2 seronok bertemu dgn diaorg sume..terutama ngan si mulot becok MELL..haha..si PENYU yg suka BULI n KUAT MAKAN..si COQ yg suka mengomel.jenuh aku nak layan die.bercakap x reti nak berenti..si TOM yg nmpak mcm PEMALU tp sebenarnya x..haha..si COREY yg suka bergayut ngan aweknya..haha..CIK LANG yg suka GELAK..n KAK LIN yg nampak agak PENDIAM.tp kalu ajak berborak bleh tahan jugak..haha..ape2 pun aku suka sgt jumpa diaorg sume sbb diaorg MMG BESTTTT...











tu sume pic mase diaorg kat kg aku..i love u all..muahhh!!!!!!!!...


OCTOBER 2008






yg ni lak pic rayaaaaaaaaa..hehe..along syg sume..muahhh!!!!!....


ni baru part 1..tggu la part 2 punya..bila x tau..hahhaa....






Saturday, October 25, 2008

Jason Mraz - I'm Yours


Well you done done me and you bet I felt it
I tried to be chill but you’re so hot that I melted
I fell right through the cracks
and now I’m trying to get back
Before the cool done run out
I’ll be giving it my bestest
Nothing’s going to stop me but divine intervention
I reckon its again my turn to win some or learn some

I won’t hesitate no more, no more
It cannot wait, I’m yours

Well open up your mind and see like me
Open up your plans and damn you’re free
Look into your heart and you’ll find love love love
Listen to the music of the moment maybe sing with me
Ah, la peaceful melodys
It’s your God-forsaken right to be loved love loved love love

So I won’t hesitate no more, no more
It cannot wait I’m sure
There’s no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I’m yours

I’ve been spending way too long checking my tongue in the mirror
And bending over backwards just to try to see it clearer
But my breath fogged up the glass
And so I drew a new face and laughed
I guess what I’m saying is there ain’t no better reason
To rid yourself of vanity and just go with the seasons
It’s what we aim to do
Our name is our virtue

I won’t hesitate no more, no more
It cannot wait I’m sure
There’s no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I’m yours

Well no no, well open up your mind and see like me
Open up your plans and damn you’re free
Look into your heart and you’ll find love love love love
Listen to the music of the moment come and dance with me
ah, la one big family (2nd time: ah, la happy family)
It’s your God-forsaken right to be loved love love love

I won’t hesitate no more
Oh no more no more no more
It’s your God-forsaken right to be loved, I’m sure
Theres no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I’m yours

No I won’t hesitate no more, no more
This cannot wait I’m sure
There’s no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I’m yours, I’m yours








ReSSa - MeNyEsAl


Semula ku tak yaqin
kau lakukan ini padaku
meski di hati merasa
kau berubah saat kau mengenal dia

[Reff:]
Bila cinta tak lagi untukku
Bila hati tak lagi padaku
Mengapa harus dia yang merebut dirimu

Oo~ bila aku tak baik untukmu
dan bila dia bahagia dirimu
aku akan pergi meski hati tak akan rela

Terkadang ku menyesal
mengapa kukenalkan dia
padamu

RoSSa-AyAt=AyAt CiNtA



Desir pasir di padang tandus
Segersang pemikiran hati
Terkisah ku di antara cinta yang rumit


Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekadar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Ku pertaruhkan


reff:
Maafkan bila ku tak sempurna
Cinta ini tak mungkin ku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cintaku padamu
Bila bahagia mulai menyentuh
Seakan ku bisa hidup lebih lama
Namun harus ku tinggalkan cinta
Ketika ku bersujud


Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Ku pertaruhkan

LaSt TaG Dr MeLL

1. Apakah benda yang paling penting dalam hidup kamu?
OKSIGEN..AKU TIRU MELL..SBB MELL PUN TIRU DR PENYU..HAHAHA


2. Apakah benda terakhir yang kamu beli dengan wang sendiri?
BYK..X INGT DAH..HAHAHAHA


3. Dimanakah tempat impian perkahwinan kamu?
KAT KG AKU JE..TP AKU NAK MCM SUASANA LAM TAMAN..AKU NAK ADE BUNGA2 SEGAR XMAU BUNGA PLASTIK...KOPAK LAKI AKU..HAHHA...


4. Berapa lama anda rasa hubungan kamu berkekalan?
HINGGA HUJUNG NYAWA...:)


5. Adakah anda di lamun cinta?
X SBB AKU DAH LAMA X BERCINTA..HAHAHAHA


6. Dimanakah restoran terakhir kamu makan malam?
RESTORAN THE BIRD...IKAN DIE SEDAP WEHHH...HUHU


7. Namakan buku terakhir yang kamu beli?
NOVEL...AKU DAH LUPA TAJUK DIA..HAHAHHAHA


8. Apakah nama penuh kamu?
ROSILAWATI BINTI ABU SAMAH...


9. Kamu lebih senang dengan mak atau ayah?
DENGAN MAK...SBB AYAH AKU DAH XDE..DAH MENINGGAL..HUHUHU


10. Namakan seseorang yang kamu ingin jumpa untuk pertama kalinya dalam hidup anda?
XTAU NAK JUMPA SAPA..HAHHA


11. Christina atau Britney?
DUA2 AKU X MINAT..:p


12. Adakah kamu mencuci pakaian anda sendiri?
YUPP...KALU AKU X CUCI SAPA LG YG NAK CUCI...HUHU


13. Tempat yang paling seronok kamu mahu pegi?
G PENANG..JUMPA MELL N DA GENG YG MERENG2..HAHHAA...


14. Pelukan atau ciuman?
NAK DUA2.....HAHA


15. Butirkan 5 perkara tentang orang yang tag kamu.
SENGAL
SELALU NASIHAT AKU
BANYAK CAKAP
SUKE GELAK
SEORG YG COMEL LOTE..EHEHE..


16. 8 perkara yang amat saya gilai
KERETA
SURF TENET
MKN SODAP2
TIDO
SMS
FRIENDSTER
TAGGED
VIRTUALFRIENDS
(JAWAPAN AKU LEBEH KURANG SAMA NGAN MELL JE..HAHAHA...)


17. 8 perkataan yang sering di ucapkan
EEEEEE......
YA ALLAH
HAMPES
NGOIII
HOI
SENGAL
ASTAGHFIRULLAH....
ISHHHHH........


18. 8 buah buku yang paling terbaru dibaca.
+AKU X BACA BUKU PUN...AKU BACA PAPER JE..2 PUN KADANG2..HAHA...


19. 8 lagu yang saya boleh dengar berulang kali.
+LETTO-SANDARAN HATI
+YOUR MY EVERYTHING..LUPA NAMA PENYANYI..HEHHE
+PINK-FAMILY POTRAIT
+EMILIA-BIG2 WORLD
+GREENDAY-WAKE ME UP
+RIHANNA-UNFAITHFULL
+AEMAN-BUATMU IBU
+ROSSA-AYAT2 CINTA


19. 8 perkara yang saya pelajari tahun lalu
+X INGT DAH...HAHHAA


20. Mari mengetag 8 orang lain
+Coq Kodok...haha
+Yun
+Mimi
+Kelubi
+Aujinz
+Kyrul
+As
+Akiez Dyana

TaG LaGi Dr MeLL

7 Fakta Tentang DiriKu...

+ Suke Gelak Kuat2
+ Suke Makan
+ Suke Tgok TV
+ Suke Bercakap
+ Suke Masak
+ Suke Tido
+ Suke Berangan


7 Ciri2 Lelaki/Wanita Idaman

+ Ade Pendidikan Agama Yg lebeh Dari Aku Supaya Dia Leh Bimbing Aku
+ Tinggi
+ Kulit Itam Manis
+ X Kurus X Gemuk...Kire Yg Sedang2 Aja..hehe
+ Seorang Yang Klaka..
+ Dressing Up 2 Date(sama mcm Mell..haha)
+ Boleh Trima Aku Seadanya...


7 Mangsa Seterusnya

+ Coq Kodok..haha
+ Yun
+ Mimi
+ Kelubi
+ Aujinz
+ Kyrul

+ As

KeNe TaG nGaN MeLL

--> Spell your name without vowels:
R.S.L.W.T.

--> What color do you wear most?:
BLUE....BLACK...WHITE...

--> Least favorite color?:
YELLOW...

--> What's for dinner tonite?:
PIZZA...AKU BELI KAT JUSCO...HAHA

--> Are you happy with your life right now?:
BOLEH ARR.(AKU TIRU AYAT MELL..HAHA)...

--> Who did you last call on your cell phone?:
NGAN MAK AKU LA..HAHHA


--> Do you own a..
- DIGITAL CAMERA?:
NO....

--> Last thing you bought over 50 Ringgit?:
TUDUNG..HAHAHA

--> Are you missing someone right now?:
YUP....


--> Finish this sentence. I wish:
NAK DAPAT KEJE LG BGUS,NAK GAJI LG BYK,AKU NAK KAWEN..HAHA..LAST SKALI AKU NAK KURUSSSSSSSSSSSSSSSSSS...WAKAKKA...

--> One word to describe you:
XTAU,,HAHA.....


--> What would you rather be doing right now?:
JWP SOKLAN NI HAA...SI MELL NI....SUH AKU PLAK..HAHAHAHA..(AKU TIRU AYAT MELL LAGI..AKAKA)

--> Last IM you recieved?:
LINE X COMEY...DR KUBI..MUAHAHA....


--> Who did you hug today?:
BANTAL BUSUK AKU..HEHEHE...

--> What are you going to do now?:
SEMANGAT NAK TIDO..TIDO..N TIDO...HAHHA....

Sunday, June 15, 2008

AiR iNaI nAiKKaN sEri MuKa


Bagi anda yang sentiasa kelihatan pucat dan tidak bermaya, letihlesu, cubalah amalkan petua ini. ambil segenggam daun inai atau akar inai, rebus hingga airnya menjadi kekuningan dalam masa 15minit. tapiskan airnya dan biarkan sehingga suam sedikit.

Amalkan minum air rebusan inai ini tiap-tiap pagi dan malam. sudah pasti kena berselawat dululah, Insya-Allah muka anda kelihatan kemerah-merahan serta berseri.

Petua ini elok sekali diamalkan oleh bakal-bakal pengantin. amalkan meminumnya sebelum hari persandingan. Ibu-ibu yang baru lepas bersalin pun elok juga minum air rebusan inai nie.

Saturday, June 14, 2008

pEnGaRuH mAkAnAn PaDa KuLiT


Setiap kali anda mengambil vitamin untuk tubuh, ia membawa pengaruh besar terhadap kulit anda. Perhatikan makanan yang anda ambil dan semaklah beberapa jenis makanan yang membantu mengembalikan keadaan kulit agar tetap sihat dan cantik dan terjaga kesihatannya.


Ikan.

Ikan mengandungi minyak yang dapat menjaga kelembapan kulit. Jadi, cubalah untuk mengambil makanan yang berprotein tinggi ini untuk menjaga keadaan kulit agar tetap sihat dan terjaga.�

Rumput laut.

Terbukti banyak mengandungi omega 3 yang dapat menjaga kesihatan kulit. Dianjurkan untuk mengambilnya setiap pagi setelah sarapan. Bentuknya berupa makanan ringan merupakan lembaran yang telah dikeringkan dan boleh diperolehi dari mana-mana pasaraya. Penelitian menunjukkan rumput laut dapat meningkatkan kebugaran di dalam memulai hari anda.

Vitamin A
Sangat penting untuk menjaga kesihatan dan kelembapan kulit. Sumber vitamin ini boleh diperolehi dari kentang manis, brokoli, bayam dan sayuran hijau lain.

Vitamin E
Dikenalpasti dapat menjadikan kulit terjaga kekenyalan bahkan yang paling baik ialah dapat mencegah jerawat. Mulai saat ini, selalu mengambil kekacang seperti kacang hazel dan badam sebagai makanan ringan.

TiKuS.....oooo...TiKuS


Seekor tikus merasa hidupnya sangat tertekan karena takut pada kucing. Ia lalu menemui seorang ahli sihir sakti untuk meminta tolong. Ahli sihir memenuhi keinginannya dan mengubah si tikus menjadi seekor kucing.

Namun setelah menjadi kucing, kini ia begitu ketakutan pada anjing. Kembali ia menemui ahli sihir sakti yang kemudian mengubahnya menjadi seekor anjing.
Tak lama setelah menjadi anjing, sekarang ia merasa ketakutan pada singa. Sekali lagi ahli sihir sakti memenuhi keinginannya dan mengubahnya menjadi seekor singa.

Apa yang terjadi? Kini ia sangat ketakutan pada pemburu. Ia datang lagi kepada ahli sihir sakti meminta agar diubah menjadi pemburu. Kali ini si penyihir sakti menolak keinginan itu sambil berkata, "Selama kau masih berhati tikus, tak peduli bagaimana pun bentukmu, kau tetaplah seekor tikus yang pengecut"

4 jEniS iBu

Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud : Ada 4 di pandang sebagai ibu iaitu:

1 ) Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.

2 ) Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERCAKAP.

3 ) Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA..

4 ) Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR

Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan Kesabaran.. Beberapa kata renungan dari Qur'an :

Orang yang tidak melakukan sholat pada :

Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar

Zhuhur : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya

Asar : Dijauhkan dari kesihatan / kekuatan

Magrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.

Isha' : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya.

Al-Quran:

Sembahyanglah sebelum kau disembahyangkan oleh orang lain

cHiCkeN ChOp


Bahan-Bahan:
1 ekor ayam (diambil peha dan dada)
1 biji telur
1 biji tomato
1 helai daun salad
Sedikit daun pasli
Sedikit lada sulah

20 gm potato chip (digoreng)

20 keping biskut tawar (dikisar halus )

Sedikit Lea & Perrin atau tepung ubi (untuk disapu pada ayam)
Bahan sos:
1 biji lada buah
1 biji bawang besar
2 sudu besar sos cili
½ batang lobak merah
1 sudu besar sos tomato

1 sudu besar sos lea & perrin
2 ulas bawang putih (dicincang halus)
Cara:
Gaulkan ayam bersama lada sulah, lea & perrin. Kemudian gaul rata menggunakan tepung ubi. Pecahkan sebiji telur dan celupkan ayam. Salutkan biskut tawar yang telah dikisar ke ayam. Goreng ayam hingga kekuningan dan angkat. Masakkan sos selama satu minit. Hidangkan.

Sunday, June 8, 2008

TaUhU sUmBaT



Bahan-bahan

5 kpg tahu (belah dua & goreng) - (asingkan 2 kpg isi tahu)
isi ikan kembung yg dah direbus - (ikan lain pun boleh)
2 biji telur (pukul)
daun kucai (potong-potong)
lada hitam (tumbuk)
garam & serbuk perasa
minyak utk menggoreng

cara-cara

1. gaul isi tahu dan semua bahan.
2. sumbat bahan dlm tahu.
3. celup tahu dlm telur dan goreng

Bila dah masak bolela makan ngan sos cili.
sos ni buatlah resepi sendiri... .

samat mencuba!!!;

Saturday, June 7, 2008

BuKti SeBuAh PeRcInTaAn

Seorang wanita telah mengajak teman lelakinya ke rumahnya supaya dapat
berdua-duaan di malam minggu. Jadi teman lelakinyabersetuju.

Tau-tau saja lah apa yang dia orang buat di malam minggu tu
berdua-duaan di dalam bilik wanita tu... .. kira malam minggu tu
milik dia oranglah.

Selepas selesai melakukan adengan yang di censoredkan, si lelaki ni pun
berehat sambil mengambil rokoknya tapi mancis takder.

Bertanyalah si lelaki ni kepada teman wanitanya;

"Darling! ada mancis tak?".

"Ada kat dalam laci sebelah katil tu", jawab si wanita tu.

Masa buka laci tu,terpandanglah si lelaki tu sebuah potret lelaki di dalam

laci tu. Bertanyalah si lelaki tu pada teman wanitanya;

"Gambar siapa ni yang? Gambar suami sayang ker?""Bukan" jawab si wanita tu.

"Kalau bukan gambar suami sayang, gambar tunang sayang ker?",

"Bukan jugak" jawab wanita tu lagi.

"Kalau bukan jugak, habis gambar ni gambar siapa?"
tanya silelaki tu untuk mendapat penjelasan lanjut

"Yanggg! Gambar tu adalah gambar saya sebelum saya menjalani pembedahan
jantina"
jawab si wanita tu dengan penuh manja.

AAAaaaa?





Saturday, May 31, 2008

pErEmPuAn AkAL SeTiPiS rAmBuTnYa

Jangankan lelaki biasa, Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka, hati, fikiran dan perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walaupun sudah ada segala-galanya. Apa lagi yang tidak ada di syurga, namun Nabi Adam a.s tetap rindukan Siti Hawa.

Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki. Tetapi kalau lelaki sendiri yang tak lurus, tak mungkin mampu nak meluruskan mereka. Tak logik kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan cara yang ditunjuk Allah, kerana mereka dicipta sebegitu rupa oleh Allah. Didiklah mereka dengan panduan dari-Nya. Jangan cuba jinakkan mereka dengan harta, nanti mereka semakin liar. Jangan hiburkan mereka dengan kecantikan, nanti mereka semakin menderita. Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah. Kenalkan mereka kepada zat Allah yang kekal, disitulah suisnya.

Akal setipis rambutnya, tebalkan dengan ilmu. Hati serapuh kaca, kuatkan dengan iman. Perasaan selembut sutera, hiasilah dengan akhlak. Suburkanlah kerana dari situlah nanti mereka akan nampak nilaian dan keadilan Tuhan. Akan terhibur dan bahagialah hati mereka, walaupun tidak jadi ratu cantik dunia, presiden ataupun perdana menteri negara atau 'women gladiator'. Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan. Itu bukan diskriminasi Tuhan. Sebaliknya disitulah kasih sayang Tuhan, kerana rahim wanita yang lembut itulah yang mengandungkan lelaki-lelaki waja : negarawan, karyawan, jutawan dan "wan-wan" yang lain. Tidak akan lahir 'superman' tanpa 'superwoman'.

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya, pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan. Tanpa ilmu, iman dan akhlak, mereka bukan sahaja tidak boleh diluruskan, bahkan mereka pula membengkokkan.

Lebih ramai lelaki yang dirosakkan oleh perempuan daripada perempuan yang dirosakkan oleh lelaki. Sebodoh-bodoh perempuan pun boleh menundukkan sepandai-pandai lelaki. Itulah akibatnya apabila wanita tidak kenal Tuhan. Mereka tidak akan kenal diri mereka sendiri, apalagi mengenal lelaki. Kini bukan saja ramai boss telah kehilangan 'secretary', bahkan anak pun akan kehilangan ibu, suami kehilangan isteri dan bapa akan kehilangan puteri.

Bila wanita derhaka dunia lelaki akan huru-hara . Bila tulang rusuk patah, maka rosaklah jantung, hati dan limpa. Para lelaki pula jangan hanya mengharap ketaatan tetapi binalah kepimpinan. Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah pimpinlah diri sendiri dahulu kepada-Nya.

Jinakkan diri dengan Allah, nescaya akan jinaklah segala-galanya dibawah pimpinan kita. Jangan mengharap isteri seperti Siti Fatimah, kalau peribadi belum lagi seperti Sayidin Ali.

cArA RASULULLAH S.A.W MiNuM

Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh tetapi ia makruh yang menghampiri kepada haram..Jangan kita minum dari bekas yang besar dan jangan bernafas sedang kita minum..kerana apabila kita minum dari bekas yang besar lumrahnya kita akan bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung ... Hembusan yang keluar itu mengeluarkan CO2 iaitu carbon dioxide yang apabila bercampur dengan air H20 akan menjadi H2C03, iaitu sama dengan dengan cuka dan menyebabkan minuman itu menjadi acidic... .
Jangan meniup air yang panas, sebabnya sama seperti di atas... Cara minum yang sebenar ialah seteguk..berhenti..bernafas dan teruskan..berulang2..

KaSiHMu MeLeBiHi KaSiHkU


s
uatu hari nanti jika Allah SWT izinkan mungkin juga aku akan bergelar seorang ibu sama seperti perempuan lain. Ya, aku mungkin seorang insan yang bakal digelar mak, ibu, ummi, mama, mummy atau bonda. Begitu besarnya erti hidup seorang perempuan atau wanita, dan terlalu berbeza fitrah kejadiannya dengan insan bergelar lelaki. Seorang perempuan telah Allah kurniakan mereka rahim, di situ wujudnya jasad yang menumpang hidup berbulan-bulan atas belas ehsan dan kasih sayang dari insan bergelar ibu. Sesungguhnya, mungkin itu juga yang telah aku janjikan pada Allah sewaktu di alam roh lagi. Mungkin telah kujanjikan kepadaNya bahawa diri ini ingin menjadi seorang perempuan dan berani memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu. “Ya Allah, betul ke aku sekuat itu dan layakkah aku?”. Namun begitu aku bersyukur, walaupun masih belum bersuami dan punya anak, aku punya naluri keibuan yang kuat…alhamdulillah.

Ibu memegang amanah Allah yang paling besar dengan tabah membawa anak ke lacesana lace sini ketika mengandung, menahan kesakitan dan mempertaruhkan nyawanya sewaktu bersalin, menyusukan tanpa mengira waktu dan melunaskan pelbagai lagi tanggungjawab yang lain yang pastinya tidak mampu untuk seorang lelaki laksanakan. Bila Allah memilih seorang perempuan itu sebagai pemegang amanah yang besar fahamilah bahawa seorang perempuan itu fitrahnya tabah dan sabar. Doa seorang perempuan itu lebih makbul kerana sifat peyayangnya apatah lagi doa seorang ibu terhadap anaknya.

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam 2 tahun.(Dengan demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibu bapamu.Hanya kepadaKu tempat kembalimu. (Surah Lukman ayat 14)

Walaupun pelbagai istilah ibu yang ada di dunia ini, ibu angkat, ibu susuan, ibu tumpang, ibu tiri, ibu saudara atau ibu mertua sekalipun ianya takkan pernah sama dengan ibu kandung. Keperitan seorang ibu yang mengandung dan melahirkan takkan sama dengan insan lain. Di telapak kaki ibu nan satu itulah letaknya ciuman syurga dan keredhaan Allah adalah kerana keredhaan ibubapa. “ mak, tanpa keredhaan mak siapalah adik!!”.

Seorang sahabat bertanyakan kepada Rasulullah SAW mengenai siapa yang sepatutnya didahulukan dalam membuat kebajikan.Baginda lalu menjawab,ibu mu, sahabat bertanya lagi,kemudian selepas itu siapa?Baginda lalu berkata, ibu mu.Kemudian selepas itu siapa? Ibu mu.Kemudian siapa?Bapa Mu. – Hadis

Hadis ini menzahirkan betapa besarnya istilah seorang ibu yang perlu dihormati oleh anak. Betapa kedudukan seorang ibu itu sangat mulia. Darjat seorang ibu diangkat tinngi di sisi Allah SWT.

Ibu meniti usia senja…kita mulai dewasa

kita tinggalkan kerana kawan

kita tinggalkan kerana kekasih

kita lalaikan kerana dunia kita

kita sombong kerana kedudukan

kita bongkak kerana harta

kita malu kerana wajah kedutnya

kita bohong kerana kepentingan kita

kita deritakan jiwanya kerana kita punya alasan yang selalunya bodoh

Bahagiakan ibu bapa selagi mereka masih bernafas..jangan menanggis setelah tewas

Jika ada hati relakan dengan ikhlas

Jika ada kudrat permudahkan

Jika ada rupa senangkan (memaniskan muka kpd ibu bapa)

Jika ada pesan darinya lakukan

Jika ada silap darinya maafkan

Jika masih punya saudara miliknya sambungkan

Jika berdoa mohon keampunan.....

JiKa JiWaKu TiDAk TeNaNg

Pada suatu ketika datanglah seseorang kepada Ibn Mas'ud, seorang sahabat Nabi yang faham benar mengenai al-Quran, meminta nasihat kepada beliau seraya berkata: "Wahai Ibn Mas'ud, berilah nasihat yang dapat aku jadikan ubat bagi jiwaku yang sedang gelisah. Dalam beberapa hari ini aku berasa tidak tenteram, jiwaku gelisah dan fikiranku kusut; makan tak enak tidur pun tak nyenyak."

Maka Ibn Mas'ud pun menasihatinya dengan katanya: "Kalau penyakit itu yang menimpamu, maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat iaitu ke tempat orang membaca al-Quran, engkau baca al-Quran atau engkau dengar baik-baik orang yang membacanya; atau engkau pergi ke majlis ilmu yang mengingatkan hati kepada Allah; atau engkau mencari waktu dan tempat yang sunyi, di sana engkau berkhalwat menyembah Allah seperti pada waktu tengah malam di mana manusia sedang nyenyak tidur, engkau bangun solat malam, meminta dan memohon kepada Allah ketenangan jiwa, ketenteraman fikiran dan kemurnian hati.

Seandainya jiwamu belum juga terubat dengan cara ini maka engkau minta kepada Allah agar diberikan-Nya hati yang lain, sebab hati yang kamu pakai itu, bukan lagi hatimu.

Selepas orang itu kembali ke rumahnya, diamalkannya nasihat Ibn Mas'ud itu. Dia mengambil air sembahyang kemudian diambilnya al-Quran terus dia baca dengan hati yang khusyuk. Selesai membaca al-Quran, berubahlah kembali jiwanya menjadi jiwa yang aman dan tenteram, fikirannya tenang, kegelisahannya hilang tanpa kesan.

CiTeR mAt MoToR


Pada suatu hari.. seorang lelaki nama nya Atan (bukan nama sebenar) bercadang nak pegi beli rokok... oleh kerana transport die cume moto jer..die pon pegilah naik moto. Tapi mamat ni ade satu hobi.. die ni suke benor bawak moto lelaju walaupon jarak kedai tu 100 meter jer dari umah die.. maka si atan ni pon memulakan la pejalanan untuk ke kedai.

Sebelom kuar dari rumah, mak die pesan, "Atan, bawak moto bebaik. mak rase tak sedap ati jer la" Atan pon menjawab, "ala mak ni... Atan kan superman, takkan ader paper nyer. lagi pon, Atan cume nak gi kedai sebelah tu jer.. kannyer jauh sgt pon". Mak die pon menjawab, "suke ati ko lah tan... "

Kunci moto pon di pulas... vrommmmm(bunyi moto atan) dengan gaya supermannyer Atan bergerak dr umah. Tiba tiba sampai di suatu selekoh, seekor monyet yang entah dari maner munculnyer menyergah Atan. Apa lagi terperanjat beruk la si Atan... .maka dia hilang kawalan ke atas moto nyer dan menyebabkan die terlanggar tiang lampu berdekatan. maka atan pon jatuh terpelanting.. dan tidak sedarkan diri..


Secara kebetulan seorang pakcik (boleh jadik pangkat atuk la utk Atan) lalu di jalan tersebut..pakcik itu sungguh terkejut kerana melihat seekor monyet sedang cube mencurik helmet si atan lalu pakcik itu menghalau monyet tersebut. Tetapi helmet itu tidak dapat diselamatkan kerana telah di bawa lari oleh monyet itu. Tanpa melengah kan masa, pakcik itu pon pergi kepada Atan dan memeriksa jantung dan nadi si Atan.."uihh nampaknye idup lagi budak ni.."tapi alangkah terkejutnya pakcik itu apabila mendapati kepala Atan sudah terpusing 180 darjah, makna nya dah terbalik... ... dan tanpa bertanya dan berpiki ape2 pakcik tu pon terus membetul kan semula kepala atan dengan menghentap balik ke 180 darjah..

Tibe2 pakcik itu mendapati atan tidak bernafas lagi. Rupe-rupenye.. korang nak tau? Atan memakai jeket kulitnye terbalik. So memangla kepala die cam pusing ke belakang. (PAKAI baju TERBALIK LER)... Maka dengan tidak bersalah nya Atan mati di tangan pakcik tersebut.

pengajarannyer: Mat Motor ... ... ... ... ... ... ... .jangan suka pakai jaket terbalik

pUdInG bUaH


Bahan-bahannya

14 gelas air
10 biji putih telur
4 gelasgula
2 tahil agar-agar
1tin besar susu cair
1tin besar buah-buahan campur


Cara membuatnya

1)Rebuskan agar-agar dengan air hingga hancur.

2)Pukul putih telur hingga kembang dan warnanya bertukar menjadi putih.

3)Masukkan putih telur kedalam bekas yang berisi agar-agar yang hancur tadi dan terus mengacau jangan berhenti.

4)Masukkan susu cair dan gula.

5)Bahan yang paling akhir sekali dimasukkan ialah buah-buahan campur serta airnya. Kacau lagi. Perkara yang perlu dingat ialah ketika memasukkan buah-buahan tadi, tinggalkan sedikit untuk ditaburkan diatas agar-agar bila ia hampir mengeras.


6)Tuangkan agar-agar yang belum menjadi begitu baik kedalam bekas atau acuan yang disukai dan biarkan ia menjadi keras. Taburkan baki buah-buahan yang ditinggalkan tadi diatas agar-agar itu tadi

PeTuA2 kEsIhAtAn

Nanas membersih dalam perut:



Jika anda mengalami sembelit , tentu perut berasa tidak selesa . Kisar sepotong nanas dan dijadikan minuman . Minumlah air tersebut 2 kali sehari , Insya-Allah anda akan berasa lega .


Khasiat tepung ubi



Jika bayi anda mengalami calar-calar merah dan berair pada leher , cuba taburkan tepung ubi pada calar-calar itu , Insya-Allah , ia mujarab .


Kubis melembut muka


Jika muka anda kering dan kasar , ambil beberapa kelopak kubis , tumbuk dan dapatkan airnya . Campurkan dengan sedikit madu lebah dan sapukan pada muka . Lakukan seminggu sekali , Insya-Allah , anda akan berpuas hati dengan kesannya .


Menghindar kelkatu


Ambil beberapa biji lada yang mempunyai daun dan selitkan pada lampu yang banyak kelkatu . Perhatikan kesannya!


Menghilangkan bau durian



Selepas makan durian , baunya tidak hilang dari tangan . Ambil biji durian tersebut dan gosokkan ke jari-jari anda seperti anda menggosok dengan sabun . Insya-Allah , bau itu akan hilang .

Air kelapa lembapkan muka


Caranya , bersihkan muka anda dengan air suam dan keringkan . Setelah itu barulah dicuci dengan air kelapa dan biarkan ia selama setengah jam . Kemudian , bilas dengan air bersih . Amalkan tiga kali seminggu , Insya-Allah , anda akan lihat perubahannya .

Getah pisang ubat luka


Potong anak pisang dan ambil getahnya kemudian sapukan pada bahagian yang luka . Darah yang keluar akan cepat berhenti dan luka akan segera sembuh.

Hilangkan parut pada muka


Anda mengalami kesan parut jerawat atau luka pada muka ? Ambillah sehelai daun lidah buaya , kikis dan ambil lendirnya sapukan pada muka . Ulangi sehingga anda memperoleh kesannya . Bagaimanapun ada sesetengah orangmempunyai kulit sensitif dengan lendir daun lidah buaya kerana kulit akan menjadi gatal-gatal . Oleh itu anda dinasihatkan mencuba sedikit pada sebahagian muka . Jika tidak mengalami masalah itu ,bolehlah terus gunakan.
Pisang goreng lebih rangup


Bancuh tepung gandum dengan air dan sedikit garam serta serbuk kunyit . Kemudian masukkan sedikit minyak masak ke dalam bancuhan tadi . Anda akan memperoleh pisang goreng lebih rangup dan garing .

Serikan wajah anda


Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya , direbus dengan 2 gelas air rebusan itu . Tapis dan sejukkan . Minumlah sekali sehari selepas waktu malam sebanyak 3 kali seminggu . Anda akan dapati wajah anda lebih berseri.

BaNaNa MiLk ShAkE


Bahan-Bahan:

2 biji pisang emas
1 gelas susu
Gula
Sedikit perisa vanilla

Cara:

Kesemua bahan tersebut dikisar dengan mesin pengisar. Tuang ke dalam gelas dan letakkan ketulan ais. Hidangkan

mAcArOnI gOrEnG


Bahan-Bahan:

300g makaroni
400ml air
sedikit garam
satu sudu kecil minyak masak
1 biji bawang besar

3 ulas bawang putih
½ inchi halia
50g ikan bilis
pelbagai jenis sayuran
2 biji telur
sos cili dan sos tomato (secukup rasa)
sedikit garam/gula

Cara:

1) rebus makaroni sehingga empok bersama sedikit garam dan minyak.
2) sesudah masak, toskan dan tambahkan air sejuk ke dalamnya. ketepikan
3) tumiskan bawang besar, bawang putih, halia, ikan bilis yang telah ditumbuk sehingga berbau harum.
4) masukkan telur dan gorengkan sehingga masak dan kemudian tambahkan sayuran.
5) tambahkan sos,garam dan gula secukup rasa dan masukkan makaroni yang telah ditoskan daripada air sejuk.
6) goreng sehingga kering.

Cadangan Hidangan:

2 tangkai daun sup
1 cili merah
1 cili hijau

Tambahan:

ikan bilis boleh digantikan dengan bebola ikan atau ketam.
pelbagai jenis sayuran boleh digunakan mengikut citarasa.
boleh dimakan pada bila-bila masa.

PudInG BaTiK


Bahan-Bahan:

600 gm biskut marie (pecahkan 4)
250 gm mentega
5 sudu besar koko
5 sudu besar milo
1 cawan gula
½ tin susu pekat

1 camca kecil esen vanila
5 biji telur (pukul sampai kembang)
1 cawan air

Cara:

Kesemua bahan-bahan di atas (kecuali biskut) dicampurkan, masukkan ke dalam periuk & dikacau selalu. Kecilkan api sedikit, kacau lagi sampai pekat. Kemudian bila sudah masak, tuangkan ke dalam bekas yang sebelumnya diatur biskut marie di dasarnya. Tekan-tekankan
adunan agar bahan-bahan tersebut mampat & biarkan seketika

eSkReM GoReNg



Bahan-Bahan:


ais krim(nestle)

1 biji telur

1 cawan tepung gandum

air

2 cawan breadcrumb

1 cawan cornflakes

1 cawan coco crunch

*jem stawberry


Cara:

1)tepung dan telur dicampur dengan air..kacau dengan sebati.asingkan

2)campurkan breadcrumb,cornflakes,coco crunch ke dalam mangkuk..asingkan


3)mula-mula cedok aiskrim supaya menjadi bulat.


4)celupkan ke dalam tepung tadi..dan terus golek kan ke dalam campuran breadcrumb tadi..


5)bungkus kan ia ke dalam plastic wrapping.


6)bekukan ia ke dalam freezer selama 30-45 minit.sehingga ia keras.


7)bubuh minyak ke dalam kuali..tunggu sehingga minyak itu panas.


8)apabila minyak sudah panas...ambik aiskrim tadi..buka bungkusan plastik dan goreng hingga kekuningan.


9)jem dimasak dengan sedikit air agar ia cair sedikit..(biarkan ia pekat)


Cadangan Hidangan:

letakkan ke dalam pinggan dan hidang kan dgn jem yang sudah di masak sebagai pencecah.

Tambahan:

makan sewaktu ia panas..kerana di luar panas dan di dalam nya pula sejuk

PeTuA AwEt MuDa

Muka anda biasanya akan berminyak selepas bangun dari tidur. Inilah masanya untuk mengamalkan urutan wajah. Urutkan wajah dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat Nabi 3 kali. Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan diletakkan di bawah dagu. Pusingkan jari anda ke pipi, pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi. Lakukan setiap pagi disusuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. Jangan sesekali mengurut wajah anda dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.

Sejurus bangun pagi, baca doa dan amalkan petua ini sebelum mandi dan gosok gigi. Masukkan air ke dalam mulut selama 10 saat dan selawat 3 kali dalam hati. Kemudian, baru diteguk. Air liur pada awal pagi mengandungi enzim yang boleh menjadi penawar, kemudian barulah menggosok gigi.

Baca ayat 35-38 Surah Al-Waqiah setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.

Setelah solat Subuh, bacalah Surah Yusuf. Kemudian minum 3 teguk air suam. Mudah-mudahan wajah kelihatan berseri dan awet muda.

Setelah itu lakukan senaman ringan. Hirup udara segar di luar dan jalan tanpa memakai kasut di halaman yang berumput. Geselkan kaki di atas rumput yang masih berembun.

Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yang baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Amalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur, mudah-mudahan mendapat berkat di dunia dan akhirat, insya allah.

Semasa berdandan pada waktu pagi baca selawat Nabi di kedua-dua tapak tangan dan raupkan ke muka berserta niat dalam hati supaya diindahkan wajah seperti Nabi Yusuf. Amalkan setiap pagi.

Ketika makan janganlah disulam dengan minum air. Minumlah setelah 15-30 minit selepas makan.

Amalkan mandi menggunakan kain basahan.

Amalkan diri supaya sentiasa dalam keadaan berwudhu’.

Rajin-rajinlah membaca al-Quran dengan niat ikhlas kerana Allah.

Amalkan solat Tahajud.

Sentiasa tenang dan bersikap positif.

Mulakan sesuatu urusan dengan nawaitu yang baik dan niat kerana Allah.

Maafkan semua orang sebelum tidur.

Wallahu’alam

Friday, May 30, 2008

GajAh KeLAnTan






Alkisah..maka tersebutlah sebuah kisah sekumpulan saudagar daripada negara China telah datang ke Malaysia untuk mengadakan pertunjukkan sarkas. Maka tibalah kumpulan itu ke Pulau Pinang. Pada satu hari, semasa pertunjukkan bergajah diadakan seorang daripada ahli kumpulan sarkas itu mencabar semua hadirin yang menghadiri pertunjukkan itu agar membuat kepala gajah itu tunduk kebawah. Sesiapa yang dapat membuat gajah itu tunduk kebawah akan diberi saguhati sebanyak RM 5000. Tetapi semua yang hadir disitu gagal menundukkan gajah itu. Maka berita ini tersebarlah ke segenap pelusuk ceruk rantau dan ramailah orang yang telah mencubanya tetapi gagal. Sehinggalah pada suatu hari ada seorang tua mendengar cabaran ini. Lantas dia pun pergi ke tempat dimana cabaran itu diadakan. Maka dia pun pergi kepada Ahli kumpulan sarkas itu bertanya bahawa betulkah jika dia dapat menundukkan gajah tersebut dia akan memperolehi RM 5000. Setelah diberitahu oleh ahli kumpulan sarkas itu dia segera pergi menuju ke gajah tersebut. Kemudian dia pergi kehadapan dan melihat muka gajah tersebut. Kemudiannya orang tua itu pergi ke bahagian belakang gajah itu lalu di jentik kemaluan gajah itu. Gajah itu tersentak lalu tunduk untuk melihat siapakah yang telah menjentik kemaluannya. Orang ramai bertepuk tangan apabila menyaksikan gajah itu tunduk. Saguhati Rm 5000 kini menjadi kepunyaan orang tua itu. Maka untuk mengelakkan sebarang kerugian maka pertunjukkan sarkas itu telah berpindah ke Kuala Lumpur. Sekali lagi mereka mencabar supaya kali ini menggelengkan kepala gajah tersebut. Maka semua telah mencubanya dan gagal. Sekali lagi orang tua tadi terdengar cabaran ini dan beliau terus bergegas. Semasa perjalanan beliau berfikir bagaimanakan caranya untuk menggelengkan kepala gajah tersebut. Akhirnya tibalah orang tua itu ke destinasi yang ditujunya. Sekali lagi orang tua itu berjumpa dengan Ahli kumpulan sarkas yang membuat cabaran itu. Setelah mendapat jaminan bahawa dia akan dapat saguhati jika dapat menggelengkan kepala gajah itu dia terus pergi kepada gajah itu. Apabila sampai dekat dengan kepala gajah itu dia terus mendekatkan mukanya kearah telinga gajah itu seolah-olah ingin berbisik. Kemudian di berbisik kepada gajah tersebut, " Mu nok keno jentik telo" kata orang tua itu. Lantas gajah itu menggelengkan kepalanya kerana takut orang tua itu akan menjentik kemaluannya. Setelah itu orang tua itu menerima saguhatinya dan dia sangat gembira kerana dapat duit 'Free' . Ahli kumpulan sarkas itu terus balik ke negara mereka kerana telah kerugian RM 10,000. Rupa-rupanya gajah yang dibuat untuk dicabar itu ialah gajar dari Kelantan

haNya KeRaNa SeEkOr KeRenGgA


ini cite masa aku kecik-kecik dulu (berlaku di kg aku di negeri sembilan) ..jiran aku nie baru balik dari singapure. pada masa tu musim buah. jiran aku nie terasa teringin nak memakan buah rambutan yang sedang masak ranum tetapi masalahnya pokok tu penuh dengan kerengge. jiran aku nie eksyen bukan main.. pakcik aku tegurlah pokok tu banyak kerenggo.. dia kata apa? oohhhh kerengge (eksyen konon-konon menggunakan bahasa singapore.) dia pun panjatlah pokok tu.. tapi tiba-tiba dia kata tolong... tolong... .. konggo (bahasa loghat n.s) terkeluarlah kata-kata loghatnya.. apa lagi terguling-guling kami kat bawah pokok gelakkannya.






JaDiKaNkU sEiNDaH WaNiTa SolEhaH

"Indahnya kalammu wanita solehah yang berjuang disisi mujahid soleh... ..“Seindah perhiasan dunia adalah wanita yang sholehah,”

Kumulakan warkah ini dengan bait indah yang ditinggalkan Rasulullah saw kepada seisi alam. Wanita solehah! Idaman semua muslimin di alam maya ini..

Alhamdulillah, itulah anjuran Islam yang kita cintai, pilihlah wanita yang mampu menyejukkan pandanganmu dan juga baitul muslim yang bakal dibina tika sampai saat itu, insyaAllah.

”Dinikahi seorang wanita itu kerana empat perkara hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah hal keagamaannya, maka beruntunglah kedua-dua tanganmu..”

Wanita solehah idaman mujahid soleh yang malunya menjadi perisai dirinya yang zikirnya menjadi penawar dirinya tak gentar di acah mehnah duniawi kerana dia rindukan wangian syurgawi dia berpegang pada janji yang terpatri di lubuk hati... .

Telah dinukilkan panduan sepanjang zaman, itulah lirikan utama buatmu memilih calon isteri. Tiap baris itu telah menjadi hafalanku sejak aku mengenali dunia baligh ini.

Jika harta yang kau idamkan, ketahuilah diriku tidak punya apa-apa harta di dunia ini melainkan ilmu agama yang telah dititipkan buatku oleh umi dan abah. Tiada harta untuk kupersembahkan... hanya ketenangan yang mampu aku sediakan buatmu kerana aku pernah terbaca kata-kata ...

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya di antaramu rasa kasih dan sayang.¨ (lah-Rum: 21)

Jika keturunan yang mulia itu yang kau dambakan, ketahuilah jua aku di bawah pengawasan Allah sebagai penjaga mutlak diriku. Aku adalah keturunan mulia, ayahanda Nabi Adam as dan bonda Hawa as, sama seperti mu.

”... maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika Allah menolong kamu maka, tiada seseorangpun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan demikian) ? dan ingatlah kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri... ” (Ali Imran : 159-160)

Kecantikan, itulah pandangan pertama setiap insan. Malah aku meyakini bahawa kau juga tidak terlepas seperti insan yang lain. Ketahuilah, jika kecantikan itu yang kau inginkan daripada diriku, kau telah tersalah langkah. Tiada kecantikan yang tidak terbanding untuk kupertontonkan padamu. Telah aku hijabkan kecantikan diriku ini dengan amalan ketaatan kepada tuntutan agama yang kucintai. Kau hanya membuang masa jika kau menginginkan kecantikan lahiriah semata-mata.

Aku memerlukan engkau untuk bersama-samaku menegakkan dakwah islamiyyah ini, dan aku merelakan diri ini menjadi penolongmu untuk membangunkan sebuah markas dakwah dan tarbiyyah ke arah jihad hambaNya kepada Penciptanya yang agung. Pendirianku... pernikahanku akan ku jadikan medan pencarian ilmu agama sebagai risalah demi meneruskan perjuangan Islam. Aku masih kekurangan ilmu agama, tetapi berbekalkan ilmu agama yang telah dibekalkan ini. Aku ingin menjadi isteri yang sentiasa mendapat keredhaan Allah dan suamiku untuk memudahkan aku membentuk usrah muslim antara aku, suamiku dan anak-anak untuk dibaiahkan dengan ketaatan kepada Allah Yang Maha Esa. Aku bercita-cita bergelar pendamping solehah, seperti mana yang dijanjikan Rasul,

" Semoga Allah memberi rahmat kurnia kepada lelaki yang bangun di tengah malam lalu dia sembahyang dan membangunkan isterinya, maka sekiranya enggan juga bangun untuk bersembahyang, dia merenjiskan air ke mukanya. Semoga Allah memberi rahmat kurnia kepada wanita yang bangun di tengah malam lalu bersembahyang dan membangunkan suaminya. Maka jika dia enggan, dia merenjiskan air kemukanya." (Riwayat Abu Daud dengan Isnad yang sahih)

Renungilah FirmanNya ini, lalu kau akan tahu hakikat diriku dan dirimu dipertemukan oleh Allah atas namanya pertemuan.

“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan daripada keduanya Allah memperkembangbiakkan lelaki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (An Nisaa’ : 1)

" Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian
dari harta mereka".(An-Nissa':34)

Membenarkan seperti apa yang telah Dia katakan dalam QalamNya yang mulia. Aku meyakini bahawa engkau adalah pemimpin untukku. Jadikanlah suatu pernikahan itu sebagai asas pembangunan iman dan bukannya untuk memuaskan bisikan syaitan yang menjadikan ikatan pernikahan sebagai tunjang nafsu semata-mata. Moga diriku dan dirimu sentiasa didampingi kerahmatan dan keredhaanNya. Lakukanlah tanggungjawabmu itu dengan syura kesabaran, qanaah ketabahan moga kita akan menjadi salah satu daripada jemaah saf menuju ke syurga insyaAllah.

Aku tidak menginginkan hantaran bersusun, mas kahwin yang hanya akan menyebabkan hatiku buta dalam menilai erti kita dipertemukan oleh Allah atas dasar agama. Cukuplah seandainya, maharku sebuah Qalam Mulia, Al-Quran, kerana aku meyakini Qalam itu mampu memimpin rumahtanggaku dalam meraih keredhaanNya bukan kekayaan dunia yang bersifat sementara. Bantulah aku dalam menjayakan agama Allah, kerana ia adalah laluan untuk aku menyempurnakan separuh daripada agamaku, insyaAllah. Akhlakmu yang terdidik indah oleh ibu bapa dan orang sekelilingmu, itulah yang aku harapkan daripada kekayaan duniawi yang kau sediakan.

"Tidak lagi wujud keborosan dan kebakhilan kerana semuanya berada di dalam udara Qana'ah (berpuas hati dengan apa yang ada), redha dan yakin bahawa dunia ini bukanlah negara Janatunna'im. Lihatlah rumahtangga Rasulullah s.a.w kadang-kadang berlalu sebulan demi sebulan, pernah dapurnya tidak berasap kerana tidak ada bahan makanan yang dapat dimasak. Walaupun demikian susahnya, rumahtangga Rasulullah s.a.w tetap menjadi rumahtangga yang paling bahagia yang tidak ada tolok bandingnya hingga ke hari ini.

.::. Ya Allah, gembirakan kami dengan redhaMu.::.